יש בספרות העברית מגמה של עיסוק ביהדות | צוללים לישראליות עם אריק גלסנר

יש בספרות העברית מגמה של עיסוק ביהדות | צוללים לישראליות עם אריק גלסנר

האם הספרות שלנו יכולה לנתח אותנו כחברה ישראלית? לדעת מבקר הספרות אריק גלסנר כן. עיון בספרות העכשווית מלמד הרבה דברים - למשל העיסוק בגובר ביהדות. ולמה אין כמעט סופרים שחוזרים בתשובה?

"יש מגמה של עיסוק ביהדות": צוללים עם חוקר הספרות אריק גלסנר

האורח הרביעי שלנו בפודקסאט "צוללים לישראליות" הוא הסופר, החוקר ומבקר הספרות אריק גלסנר. שיחה על ספרות שמתעסקת בנושאים לאומיים ובמתחים פנימיים בחברה, העיסוק הגובר ביהדות וגם: על השפעתה הנחלשת של היצירה הספרותית מול ענקיות הסטרימינג.

לדברי גלנסר, הציונות צמחה בידי אנשים כותבים, והספרות העברית הייתה מגדיר מאוד דומיננטי. הספרות העברית עסקה בסיפורים הגדולים, של זהות לאומית, עיסוק בשואה, בעשור וחצי האחרון, העיסוק התכני הישראלי מוצה והסופרים הישראלים החדשים פונים לעיסוקים אוניברסליים יותר. הם פונים לעסוק בנושאים אזרחיים, של מעמד, סטטוס וכסף.

עוד באותו נושא

"המיינסטרים הישראלי נהיה מסורתי": צוללים עם הרב חיים נבון


9

"מעצם העובדה שיצירות נכתבות בעברית, יש כאן הכתבה של איזשהו לאומיות", הוא אומר. "במציאות גלובלית, שירים וסרטים מהגרים בקלות רבה יותר ממדינה למדינה, אבל הספרות בגלל שהיא תלוית שפה היא הפכה מאוד מקומית".

"נכון שיש תרגומים, אך עיקר הכתיבה נעשה בשפת האם ויש שם רגישות של ניואנסים. השפה מהדהדת את ההיסטוריה של הלאום והייחוד שלו", גלסנר מוסיף.

על התעצמות הסטרימינג אומר גלנסר: "מבחינת האפקט הציבורי של הספרות בציבור הכללי הוא קטן מלפני שלושים שנה, אבל אני מאמין שהיכולות לגעת בנימים עדינים ועם כן חיוניים של הנפש, אין תחליף ליכולת של הפרוזה לגעת באזורית שאמנויות אחרות לא יכולות לגעת בהם".

גלסנר אומר כי אנחנו עסוקים במקום של הדת בחברה שלנו. "יש שיבה של הדת והגדלה של המקום שלה, שאפשר לראות בספרות הישראלית. זה נובע מגידול דמוגרפי של דתיים ומשבר בחברה החילונית. אך בניגוד לזמרים ואנשי תרבות אחרים, שם יש שורה של חוזרים בתשובה, בקרב סופרים אין הרבה כאלו שחוזרים בתשובה".

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו