"אני מתקשה להצדיק מוסר דתי"| רחלי רוטנר משתפת - סרוגים

"אני מתקשה להצדיק מוסר דתי"| רחלי רוטנר משתפת

"הצורך באלוהים חזק יותר מכל הרהור כפירה, אי נוחות מוסרית או קושי לקיים טקס כזה או אחר". העיתונאית והקומיקאית, רחלי רוטנר, משתפת היום (חמישי) מה קושר אותה לאלוהים

"אני מתקשה להצדיק מוסר דתי"| רחלי רוטנר משתפת
  צילום: Ofer Chen

רחלי רוטנר, הקומיקאית והעיתונאית, משתפת היום באמצעות פוסט בחשבון הפייסבוק שלה מה קושר אותה לאלוהים.

הפוסט המלא:

"מה קושר אותי כיום לאלוהים?

אני דתייה. מתפללת כל יום שחרית (אם כי מקוצרת), הולכת רק עם חצאיות (אם כי מקוצרות), מברכת לפני ואחרי האוכל, מחכה שש שעות בין בשר לחלב. שומרת קומפלט שבת כשרות וטהרה בפורמט דתי, לא מסורתי. למה?

אני מנסה לאחרונה לפענח בכנות מול עצמי את סיבת הנאמנות שלי לדת. הרי אני לא בחורה של אינרציה. עשיתי מספיק בחירות לא שגרתיות בחיים שלי כדי לדעת שאני לא הולכת בתלם סתם כי יש שם תלם. ובכל זאת, בכל הנוגע לתלם הדתי, אני עדיין הולכת בו בעקשנות. למה? אני כבר לא בטוחה שאני יודעת.

אני עוברת על רשימת המרכיבים של החיים הדתיים, לחפש לאיזה מהם אני בעצם מתחברת:

הנרטיב המיתולוגי כבר לא מדבר אליי. פחות ופחות מחבבת את סיפורי התנ"ך, גם כטקסט ספרותי, גם כטקסט היסטורי, גם כטקסט מוסרי. אין בי גם את הסקרנות האינטלקטואלית לצלול אל ארון הספרים היהודי, או התשוקה התרבותית להתכתב איתו, כמו שיש לאחרים (אפילו חילוניים).

אני כבר לא מזדהה פוליטית עם אינטרסים דתיים.

אני מתקשה יותר ויותר להצדיק מוסר דתי. כשיש מקומות פתוחים ומקבלים בדת, זה כמעט תמיד למרות הדת, לא בגללה. אלף רבנים ליברליים שמחבקים הומואים לא ישנו את העובדה שבתנ"ך כתוב שהם תועבה. כשדתיים ליברלים אומרים ש"היהדות שלי זה לקבל את השונה ולהפיץ אהבה בעולם" זה מרגיש לי ניו אייג'י, לא מה שהתכוונו בטקסט המקורי. אני מרגישה תמיד שכולנו מדחיקים את העובדה שזו דת קשה ואכזרית יותר מזו שהמצאנו לעצמנו בעידן המודרני.

ואין בי נטיות חברתיות וקהילתיות, כך שאני גם לא יכולה להיות מהדתיים האלה שכבר לא כל כך מתחברים לפרקטיקה הדתית אבל כן נשארים שם בשביל האנשים, בשביל חיי החברה, בשביל המפגשים המשפחתיים בחגים. אני גם ככה רוב הזמן בחדר שלי מול המחשב ושונאת חגים.

עוד באותו נושא

לא מה שחשבתם: כמה דתל"שים יש בציונות הדתית


11

גם אין בי אהבה למצוות מסוימות או מנהגים, אולי חוץ מהקטע שבו אילוצי השבת מאפשרים לי לקרוא ספרים בסבלנות ובהנאה בלי לנדוד לסמארטפון כל שתי פסקאות. יש כאלה שאומרים שבין אם אלוהים קיים או לא, המצוות הן עונג בפני עצמו שמחבר אותך לאיזה תדר רוחני, כמו מדיטציה. לטבול במקווה, להתפלל, להדליק נרות. אני פשוט לא מרגישה את התדר הזה, לא מכוונת אליו בכלל, אני עושה את זה באוטומט כי ככה צריך. מתחבר לי לטקסים כפייתיים שגם ככה טבועים בי.

אז מה נשאר? כשמורידים את כל אלה. האלמנטים שבדרך כלל לכל דתי יש לפחות אחד מהם. אם לי אין אף אחד מהם, למה אני עדיין שם? כלומר, כאן. כלומר, אולי זה כבר שם?

הסיבה מסובכת וקצת טאוטולוגית. אני אולי לא מאמינה בדת אבל אני כן מאמינה באלוהים. כלומר, אני חייבת להאמין באלוהים. כלומר אני פוחדת לא להאמין באלוהים. אני חייבת שיהיה פה כוח תבוני מתכנן, מארגן, עם נרטיב מסודר, שעוטף את היקום מבחוץ, אחרת אני אתחרפן. ואם יש כוח כזה, הוא מן הסתם פועל בהדדיות, כמו כל דבר אחר. צריך להיות חוזה ביני לבינו שיעגן ויצדיק את פעולת העיטוף והנוכחות שלו בעולם, יקרקע אותה למציאות היומיומית, אחרת הוא יעוף לדרכו לספרות השמימיות שלו. אז המצוות הן חוזה די הגיוני: הוא ישמור על העולם, אני אטול ידיים בבוקר, החוזה מתקיים והנוכחות שלו ביקום משתמרת. לא בקטע של "הוא יעניש אותי אם אדליק אור בשבת", אלא הפרקטיקה שומרת על הקשר ביני לבין הקוסמוס, כי שנינו זוכרים אחד את השני, הידיים שלנו אוחזות. וכן, יש בזה יסוד קצת OCD, שזו הפרעה שבאמת יש לי. המיסטיקה של פעולות היום-יום. אשליית ההגנה. ומכיוון שממילא קיבלתי על עצמי עול מצוות אורתודוכסי, זה החוזה שאני ממשיכה איתו, אלה הפעולות ש"חשובות".

האם זה מספיק? רוב הזמן כן. הצורך באלוהים חזק יותר מכל הרהור כפירה, אי נוחות מוסרית או קושי לקיים טקס כזה או אחר. אבל לפעמים לא. במיוחד כשבחיים שלך יש גם אנשים חילוניים שמושפעים מאורח החיים שלך, ואז את צריכה שיהיה לך את המנדט לעצב את הסטטוס-קוו. עד כמה דברים מסוימים חשובים לך, ולמה. ומה תעבירי הלאה לדור הבא שפתאום הבאת לעולם? אמת דתית? סט ערכים? או סתם הפרעה נוירוטית? כי אולי אין לי באמת מה להעביר הלאה, אולי הכול פה רק סיפור פסיכולוגי אישי שלי. ומנגד – איך אעז לתת לילד שלי עולם ללא אלוהים? האם לא מגיע לו גם כן כוח מארגן שעוטף את היקום?

אני לא יודעת איך ממשיכים מכאן".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
98 תגובות - 68 דיונים מיין לפי
1
מתוסבכת עם עצמה ומגיע לה.סתם הוציאה לעז על
מגיע לה | 17-06-2021 14:10
ינון מגל. דלטורין יש בהם. אחת דתה לסבול מעתה.
לא משהו שעומד לחובתה
ינון מגל | 20-06-2021 9:49
היא לא היחידה שהתלוננה נגדו, יש עוד שלוש. מגל מצטייר מהעדויות שלהן כטיפוס די דוחה, ולא נראה לי שהיית רוצה שבתך או אחותך יעבדו תחתיו.
בקיצור - מגעילה ולא מעניינת
כש | 18-06-2021 11:05
שלשול מילולי חסר תוכן
2
התשובה מצויה בפסוק הבא
הושע פרק ג, פסוק ה | 17-06-2021 14:14
אַחַ֗ר יָשֻׁ֙בוּ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וּבִקְשׁוּ֙ אֶת־ה' אֱ-לֹהֵיהֶ֔ם וְאֵ֖ת דָּוִ֣יד מַלְכָּ֑ם וּפָחֲד֧וּ אֶל־ה' וְאֶל־טוּב֖וֹ בְּאַחֲרִ֥ית הַיָּמִֽים׃
3
לי היא נשמעת...
צריך למצוא לה שידוך טוב | 17-06-2021 14:20
לי היא נשמעת בחורה אמיתית טובה וכנה
החינוך היהודי...
זקלין כריסטופר | 17-06-2021 17:21
החינוך היהודי לגדל את הילד לתורה ומצוות מוטל על האבא
היא נשואה...
יואל | 17-06-2021 15:03
היא נשואה עם ילד...
יש לי...
אני מציע את עמיחי שיקלי בתור שידוך | 17-06-2021 14:51
יש לי רעיון
4
אמונה שתלויה בדבר
יהודי | 17-06-2021 14:45
גמדי הרוח בעם ישראל, אנשים לומדים כל מיני מקצועות- אך לא עוסקים בשורש החיים...
5
נסי להאמין באמת במה שאת עושה
הצעה | 17-06-2021 14:57
ולהשלים עם אמת וחוכמה שמעבר להשגה העכשווית בהצלחה
6
יישר כוח על הכנות!
לא עוצר בדרך לגאולה | 17-06-2021 15:16
בתור יהודי מאמין ושומר מצוות - נשמע לי שאת אכן מכוונת למה שחזל הדריכו אותנו
7
אומרת בקול את מה שהרבה סרוגים באמת מרגישים
צדוק | 17-06-2021 16:13
ומסתירים. תריך שינוי חינוכי משמעותי ומהר.
היא לא רוצה....
אחת | 18-06-2021 13:01
היא לא רוצה. היא נהנית להיות עוף מוזר וטרחני שבטוח שיש לו את הכנפיים הכי מקוריות.... היא לא רוצה תשובות ועומק, היא רדודה במסווה של מתפלספת. אם היתה מחפשת עומק ואמת היתה מדברת אחרת. אבל היא נהנית לשכב בספה בשבת לקרוא ספר ולהצדיק את זה שהיא מתעלמת מהטלפון בלי להרגיש ולהבין למה היא עושה את זה בכלל לגמרי כוח האנרציה ואל תספרי לעצמך ולנו סיפורים.
לא. יש...
יהונתן | 18-06-2021 4:41
לא. יש מחולקות אצל מי יותר טוב ללמוד. זה אומר אצל רב כזה, זה אחר אומר אצל רב אחר. זה אומר חיות לא אגדות אחר אומר הזוהר אחר אומר פרקי אבות, ... די נמאס ! תעשו לזה סוף. בואו נלמד אב ונקרא בעצמנו את השורשים.
שתלך לסופ"ש של ארגון ערכים....
BT | 17-06-2021 19:18
שתלך לסופש של ארגון ערכים, ותצא עם התשובות לשאלות
8
מאמינה אמיתית
י.ד. | 17-06-2021 16:20
אשרייך. הלוואי שכולנו נהיה כמוך. רק תזכרי שיש מצווה ללמד את הילד תורה (הלכות, לא כל הדברים שמסביב...).
9
את דתייה מזויפת
יו יו, גם | 17-06-2021 16:26
מכח האינרציה בלבד. עתידות?: בעוד 5 שנים תתפללי בבית כנסת רפורמי ותנסי להכנס עם ספר תורה לרחבת הכותל.
10
הטקסט כתוב בצורה...
אני 2 | 17-06-2021 16:32
הטקסט כתוב בצורה מעוררת השראה וכנות; נראה שאת מתכתבת עם פרויד ועם הרמבם. הבנת יפה שמוסר ותיאולוגיה יהודית לא תמיד מתחברים. השאיפה שייתחברו קיימת אצל רבים מהדתלשים ובצדק. אך שכחת שהטקסט המקראי התאים לדורות עברו; ואת פירושו בהתאמה לחיים שצומחים קדימה; הדרש, רז, והסוד; מנסים (במשך דורות רבים ) לגשר על פני הפערים. התורה לא נשארה כמו שניתנה; עובדה שאין סקילה; ומוות במדינת ישראל על עבירות שבהן חייב סקילה. וכן הלאה;לגבי הומוסקסואליות יש אינטרס בחוסר הרצון לקבל אנשים כשווים; למרות ההבטחות לאור ואהבה.
יש הידרדרות...
חנוך לנער | 18-06-2021 4:44
יש הידרדרות רוחנית. את מי תסקול ? אנשים שלא קיבלו חינוך ?! מסכנים. הכל חוזר לחינוך ! 20 שנה אחורה אם לא יותר. חינוך מבית ומחוץ. חינוך דוגמא אישית מהדור הקודם וזה שלפניו.
העובדה שאין...
איתן | 17-06-2021 23:28
העובדה שאין היום סקילה מבוארת בגמרא, הסקילה למחלל שבת (עם עדים והתראה) שייכת רק כאשר כולם שומרים שבת. שאז ברור כשמש שזה דבר נורא. כמו שהיום מבינים שאסור לרצוח. ואז, אם מישהו מחלל שבת, יש מקום לסקול אותו, כמו שיש ארצות שיש בהם עונש מוות לרוצחים. אבל כיום, שהנורמה היא שרק הדתיים שומרים שבת, וחילוני לא צריך לשמור, אז אי אפשר לומר שהחילוני עשה דבר נורא. ממילא אין שום הצדקה לסקול היום. אגב, גם הסמכות אם לסקול או לא, לא נמצאת ביד בית הדין. היא נמצאת ביד השלטון/המשטרה/בתי משפט. אבל לא היה מזיק אם היו מאמצים עונש מוות לגילוי עריות. (כגון אב שאונס את בתו), כי כל בר דעת מבין גם היום שזה מטורף/אכזרי/סוטה. אם היה על זה עונש מוות, זה היה מרתיע משוגעים שעדיין חושבים על זה.
11
למה אנשים נזקקים...
קל כי קשה | 17-06-2021 16:45
למה אנשים נזקקים לקיומו של כוח תבוני מתכנן, מארגן, עם נרטיב מסודר, שעוטף את קיומם מבחוץ? למה הם נזקקים לנשמה חיצונית לגוף? לאלוהים חיצוני ליקום? כי היקום, המוח, וההיסטוריה מסובכים. מעדיפים להשאר עם סיפור פשוט שמסביר הכל ואז גם משלמים מיסים לפשטות ומקווים ליחס הדדי. ילדותי ופשוט.
גם 'הכל מקרי ואין אינטליגנציה ביקום'
אבג | 17-06-2021 22:29
זה סיפור פשוט לאתאיסטים שלא רוצים להאמין. המדע לא באמת מבין איך יש סדר ביקום, ולא יכול להסביר אותו, זו אמונה. ואין שום הסבר שבעולם לתודעה. להאמין שתודעה באה מקילו וחצי בשר זה הסיפור המגוחך מכולם. אבל הדת זה כבר משהו אחר, אפשר לשאול למה האינטליגנציה הקוסמית המציאה את הדתות. בשביל להזיז את ההיסטוריה, בשביל להביא קצת חוכמה לאנשים במונחים שמוכרים להם וכו'
12
דבר אחד חשוב מאד
נתנאל | 17-06-2021 17:01
אם את קוראת את התגובות, ואת בדרך לחזרה בשאלה... יש לי משהו חשוב. מותר לך לא להאמין. גם אני לא כזה צדיק. אבל אני מתחנן שלא תפלי לכשל הלוגי הנורא של הרבה חילונים: שאם הדת לדעתם איננה נכונה, היא לא קיימת ולא הייתה קיימת מעולם. מבחינתם מעולם לא הייתה יהדות. מבחינתם מעולם לא מתו יהודים על אמונתם - רק ערבים. מעולם יהודים לא עלו לארץ, מעולם לא אמרו מדי יום את סדר המערכה, מעולם לא למדו מסכת זבחים ומסכת יומא ואת סדר העבודה בירושלים, מעולם לא התפללו עליה יום יום - רק הערבים הילידים ישבו בה ועבדו את אדמתה. מעולם לא נכתב בירושלים התלמוד הירושלמי ומעולם לא נכתב בה פירוש עליו. מעולם הפלשתינים לא פגעו ביהודים לפני הציונות - הם לא אנסו בשיטתיות את נשות צפת ב-1830 ולא טבחו בתושבי הארץ היהודים ושדדו אותם בכל פעם שהיה חילוף שלטון בארץ ישראל, כי הדברים תועדו בספרים המשעממים של הרבנים ולא בספרים הנאורים בהוצאת רסלינג. אז אם תחליטי בסוף לחזור בשאלה - שיהיה לך בהצלחה ותעשי חיים. אבל אל תשכחי את צור ישראל.
מה אתה...
איצי | 18-06-2021 16:23
מה אתה כל כך מתחנן? שתחשוב מה שהיא רוצה, היא לא עושה טובה לאף אחד. העולם הדתי/אמוני יכול לשרוד גם בלעדיה... לעצם העניין, יש לה התלבטות לגיטימית לחלוטין, הרבה דתיים חוו את הלבטים האלו. ככל הנראה, היא עדיין דתיה רק מכח האינרציה... (למרות שהיא אומרת שלא) היא פשוט רק עכשיו גילתה את זה... וזה כנראה מטריד אותה לדעת שכל כך הרבה זמן היא סתם שמרה מצוות...
13
הגב' לא חוותה את אלוקים
Shabat shalom | 17-06-2021 17:09
רחלי לא חוותה שום דבר בחיים שאומר, וואו, בתוח שאלוקים היה כאן...מה לעשות, אי אפשר רק לסמוך על זה שאבותנו כן חוו את הוואו, כמו שסיפרו למלך כוזר. אז איך מגיעים לחוויה? זה לא לטוקבוק
14
חכי למכה. וכשהיא...
זקלין כריסטופר | 17-06-2021 17:19
חכי למכה. וכשהיא תגיע, קווי שהיא תהיה עדינה ולא הורסת ואז תגידי תודה רבה. היא תפתח לך דרך של איך ולאן להמשיך.
15
התשובה היא לא...
יויו | 17-06-2021 17:22
התשובה היא לא
16
ילדה חמודה ששקע...
ראובן | 17-06-2021 17:34
ילדה חמודה ששקע מעל הראש בחומריות,מה הפלא ,כדי להרגיש רוחניות צריך להתנתק מסביבה פגומה וחומרית ולהשקיע המון..
17
את? יש לך אות קיין ענק. את מתועבת ושנואה.
אסף | 17-06-2021 17:46
המופרעת שרק לועגת ומטרטרת אנשים. די ממך צבועה.
האם לפי...
שאלה טובה | 18-06-2021 4:47
האם לפי התורה מוות תיק לעשות מה שעשתה ?
18
על איזה מוסר את מדברת? לפני הכל תהיי בן אדם.
ליאת | 17-06-2021 18:00
את עם הבעיות הנפשיות שלך רק רע עושה בעולם הזה.
19
עדכוני משיח.* *...
עדכוני משיח | 17-06-2021 19:38
עדכוני משיח.* * * אַךְ הַנָּבִיא אֲשֶׁר יָזִיד לְדַבֵּר דָּבָר בִּשְׁמִי אֵת אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִיו לְדַבֵּר וַאֲשֶׁר יְדַבֵּר בְּשֵׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וּמֵת הַנָּבִיא הַהוּא.לא יתמו חטאים מן הארץ, לא יתמו נביאי השקר.רק הרב נביא.נביא יש אחד.רק משיח נביא.אנחנו לא צריכים אשפוז.מתייג המרכז לנפגעי כתות משקר.הרב אברהם פרץ צודק.מדברי הרב אברהם פרץ:איך הרב אמר לפני חודש,תעזבו את ביבי,יהיה ראש ממשלה צנוע ועניו,תרבותי,כולם ירצו אותו,הוא יהיה כנוע למלך המשיח,יהיה מהפך בשלטון והמזרוחניקים יקבלו את השלטון, אין הכוונה לאותו אחד,אלא הכוונה ...חכו ותראו..הרב(הרב ניר בן ארצי שליטא)רומז בעיניו צדיק גוזר ואני שליח,הכל רמזים,הרב לא דיבר כך בחיים,הרב מתחיל לפתוח ולגלות,את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח ,עוד עלה ועוד עלה.לא סתם היה שריפה ובולען באיזור ירושלים והדיון בבית המשפט של ביבי נפסק,בורא עולם לא יכול לסבול את העוול שעושים לביבי.בורא עולם רומז בשריפות שסופם קרב ובא.אם הרב אמר לבורא עולם אנא תפעיל את הכוח שלך כמו בהר סיני כדי שיראו ויראו, כשהרב אומר משהו והדברים נחתמים בשמיים דברים קורים,הרב(הרב ניר בן ארצי שליטא)אמר אש באיראן היה אש באיראן, הרב אומר הרוגים אז יש הרוגים,תאונה פה,אסון פה אנשים מתחילים להתעורר,שלא תהיה לכם חלישות הדעת,היו ימים שכל יום בקורונה מתו 60 איש בידי שמיים,בורא עולם יודע לטפל בקורונה,הוא יטפל גם בממשלה.. ימין ימין ימין.הימין יעלה.גוש הימין.הימין החדש.ימינה.כל פניותיך יהיו לימין.ליברמן ימין,ליכוד ימין,חרדים ימין,סער ימין,ימינה ימין.הציונות הדתית ימין.עוצמה יהודית ימין.פייגלין ימין.גנץ נוטה לימין.90 אחוז מהכנסת ימין.הימין היציב 80 אחוז בכנסת.בשמיים בחרו ימין.גאולה ימין.משיח ימין.ימין משה.שננו אחרי-ימין ימין ימין.כל פניותיך יהיו לימין.ימין השם רוממה.ימין השם עושה חיל.יד ימין.רגל ימין.צד ימין.ימין ולא שמאל,ימין ולא ימינה,ימין ולא ימינה ולא שמאלה.ממשלת ימין.רוב לימין.בנ-ימין נתניהו.כולם יהיו ימין.משיח כאן להישאר.משיח האמת ימין.משיחת השקר שמאל,אל תאמינו לה,תעזבי אותי קרציה,לא אפקח את עיני מלהסתכל על עם טמא שהלך לשמאל.משיח לא ישקוט עד שהימין יעלה.משיח עומד לפניכם היום,אתם רואים אותו,שומעים אותו,ממשמשים אותו,משיח אדם פשוט,רק משיח נביא,בסוף אני יחסום אותך משיחת השקר השמאלנית.לא יתמו חטאים מן הארץ,לא יתמו נביאי שקר. עכשיו דברי תורה מהרב ניר בן ארצי שליטא: הקבה בחר בימין אז למה ללכת לשמאל?ממשלת שינוי?איזה שינוי אתם רוצים? יש בארץ ישראל הכל,צבא פרנסה,אוויר טוב,איזה שינוי אתם רוצים? המשיח לא שייך לאף מגזר,המשיח אוהב את כולם,כולם ישמעו ויצייתו למשיח,למשיח יש ענווה בלתי נתפסת.
יש לך...
אורנית קרלינצקי | 18-06-2021 4:50
יש לך את זה ביותר חפירה ?
20
האנשים האלה נאכסים.אפילו...
אלכס....רה | 17-06-2021 21:19
האנשים האלה נאכסים.אפילו מגעילים.חלשלושים,הולכים לאיבוד עאלק.מחברים משפטים של קוסוקרים.וחושבים שהם פיקחוס מיוחדים. ינון מגל נראה מסריח מזיעה. הוט טמבל.שום מקצוע עם נתינה לא יתאים לו.מצא את החברותא ימין.חבריו הימניים. יד לו סטיות מיניות .רואים עליו. אנשים איכס.
21
במילה אחת - מזרוחניקית
עידו | 17-06-2021 21:47
וכבר נאמר: רוח מזרחית קשה מכולם.
22
מאמר נחמד. מה...
נתנאל | 17-06-2021 21:48
מאמר נחמד. מה הקשר שלו לאתר דתי? את זה לא הבנתי
23
סביר להניח שגם...
נעמה | 17-06-2021 22:11
סביר להניח שגם הפרשנות האורתודוכסית שאת הולכת לאורה,שואבת מאותם מקורות כמוך.חרדה.אבל הרי את התנך ניתן לפרש הפרשנויות שונות,כמו מספר האנשים עלי אדמות.
24
פוסט טרחני שלא אומר כלום. כרגיל מרוטנר.
אמיר | 17-06-2021 22:26
שחררי אותנו. עייפת
25
טקסט מעורר השראה
יונתן | 17-06-2021 22:37
כן, נוקב, חד. יישר כוח.
26
אהבתי את אמירת...
אייכה | 17-06-2021 22:58
אהבתי את אמירת האמת הפשוטה. כל מי שחושב שהוא יודע משהו שאת לא. ובכן, הוא לא. גב' את מחוברת יפה יפה לקבה. הוא אוהב אמת פשוטה. שואלים זה לזה איה מקום כבוד מלכותו
27
בסד אני עבדתי...
ישראל שבסקי | 17-06-2021 23:23
בסד אני עבדתי עם ילדים בעלי מוגבליות מרכבות עד במאוד. שיתוק מוחין ואוטיסטים. עבדתי לפי השגות בהליכי נפש איך הבנתי מתורה. זה מאוד עזר. ילדים התחילו להתקדם. עבודה מאד מעניינת וגם דורשת עיון ומשמעת פנימית. כשהתחילו סיבובים של בחירות והכל התחיל להטות שמאלה, התחיל בלגן בעבודה, כל אחד עושה ישר בעיניו, מציקים למי שדתי, אווירת צחוק כללית, תקנים כבר לא תקנים אלא תלוי במי מדובר. אבל, דרך אגב, ילדים אלה מאוד רגישים לאווירה מסביב, הם לא סובלים פריצות. אז לך תסביר לך תסביר, לך תסביר תסביר לקיר. למעשה, דת מחזקת את שלמות נפש. איך היתי מתחיל? ממצב מבוי סתום. לכארה, הכל הלך לפי תכנון שלי , אבל הגיע למבוי סתום. אז חשבתי שצריך מטרה טובה שתעמיד על דרך המלך. בחרתי אריכות ימים. בשביל להבין מנגנונים צריכה חכמה הקבה. זה גם לפי ספרות רחבה, של ארבעים שנה, שמבחינה התנהגותית אף אורח חיים לא יכול להתחר עם דת בהשפעה טובה על אריכות ימים ובריאות ( סקר Koenig H.G. dec. 2012 לדוגמה). חוץ מזה, איך קהל לא דתי מתכנן לתקשר עם עלייה עוצמה דת איסלם בעולם? מה זה סתם שגעון אחז חלק ששי מהנשות ומתרחב? לא, אלא בדת יש מסלולים חיים נצחיים. רק בחירה המטרה צריך לעשות לפני גישה לדת, וזה מוטל לכל אחד ואחד בפני עצמו. דרך ארץ קדמה לתורה.מה אתה רוצה לעשות טוב בעולם? למה באת, לארגן חבורה לעשות חיים?
28
קשה להבין הסיבות...
אליעזר א | 17-06-2021 23:27
קשה להבין הסיבות לדברים אם לא ,לפחות,*מנסים* להבין.זה שאת מקיימת המצוות זה אכן מאוד מבורך.אבל כדי למנוע ניתוק חייבים כן לצלול בספרות היהודית.את לא יכולה להמשיך באותה נרטיב שלימדו אותך בגן או ביסודי.כל בן אדם דתי חייב ,יחד עם בגרותו הפיזית,להתבגר רוחנית .והדרך היא לחפש המסלול שיתן לך התשובות.אני יכול להבין למה ליפות היהדות לא מדבר אליך ונשמע כמו פייק.מצד שני כשאני לומד ,לדוגמא,חסידות,(ולא רק חסידות)מתגלה לפני עולם ומלואו שהפתח לכניסתו זה בדיוק בטקסטים הלא פשוטים של התנך.הכתובים הם רק רמזים.בלי התורה שבעל פה,הרבה דברים לא ברורים.לא מכיר אותך ואת עבודתך,אבל הבחירה שלך להמשיך בדרך ,אפילו שאת לא מצליחה להצדיק הכל,אותי זה ריגש. חזקי ואמצי.שתצליחי להביא תוכן לכל מעשייך ובנוסף שתבורכי בכל!!!
29
קודם כל כל...
המעוניין בשלומך | 17-06-2021 23:49
קודם כל כל הכבוד לך על זה שאת ככה מתקרבת לדת אבל אני חושב שהדברים שכתבת על היהדות כתבת כי לא הבנת מספיק מה זה יהדות או שאת בורה בכל מה שקשור לדת היהדות קשה ואכזרית מאיפה השטויות האלה?! היהדות היא זו שהמציאה את המושג של אהבת חינם וקבלת האחר הרבה לפני שכל השמאלנים קמו בכלל כמו שכתוב שנחרבה ירושלים בגלל שנאת חינם המקומות האורטודוקסים מקבלים באהבה את האחר למרות הדת ולא בגלל הדת גם זה שטויות את חושבת שהמקומות האורטודוכסים האלה היו קיימים בכלל בשבילכם אילולי היהדות?! נראה לך שהיינו הולכים להניח תפילין לאנשים ברחוב אילולי היהדות הייתה אומרת לנו?! להיפך אילולי היהדות לא היינו מסתכלים בכלל לכיוון שלכם וכל ארגוני החסד החרדים לא היו קמים מה שמניע אצלינו את קבלת האחר כמו שהוא לא משנה מה הוא ומה הוא עשה זה דווקא היהדות!!! ואגב כל המושג בכלל גם אצל החילונים שמדברים כל היום על אהבת חינם מקור המושג בכלל מהיהדות צער בעלי חיים מקורו גם מהיהדות בקיצור אם יש לך שאלות על היהדות תבואי ותשאלי במקום לכתוב פוסט ולהטעות רבים כל כך חבל את כבר מתקרבת ליהדות למה לעשות חצי עבודה? אם כבר אז כבר
אכן שטויות...
מלכי | 18-06-2021 7:21
אכן שטויות !! התורה הביאה לעולם את המוסר, הרחמים על בני אדם ובעלי חיים. כנראה יש לה בורות עצומה ואידיאולוגיה של שיטחיות. בדרכ זה בא עם הרבה חומריות.
30
רחלי תודה‼️על האומץ...
יואל הראל | 18-06-2021 0:14
רחלי תודה‼️על האומץ שהיה לך להעמיד את ינון מגל במקומו, ולא לוותר לאיש שהשמש זורחת לו כל יום מהתחת ושוקעת שם. באומץ ליבך עשית לו בית ספר של החיים. לעולם לא אשכח את הכתבה בערוץ 2 שבה נראה השפן הקטן, מגיח מדלת צדדית, כדי למסור את מכתב ההתפטרות שלו מהכנסת. האיש היהיר, המתנשא והשחצן חזר לגודלו הטבעי. בנט, שיודע היום מיהו התנער. ממנו מזמן כשהבין שינון מגל הוא נטל‼️
בקרוב גם...
מצביע שנשדד | 18-06-2021 18:20
בקרוב גם תתאסלם אדיוט
בינתיים הקנאים...
נימי | 18-06-2021 8:51
בינתיים הקנאים לא מתפוצצים אלא מחליפים ממשלה, ממצים דין עם עבריינים, ומנקים את האורוות המושחתות בכנסת ישראל. אז קשקשנים, תמשיכו לקשקש
רוטנר עשתה מעשה נבלה גדול.
ליפשיץ | 18-06-2021 8:38
איפה היא ואיפה ינון מגל? מי שם עליה? מגל מוביל ומצליח מאד. והחולת נפש ההזויה מתפוצצת מקינאה. היא תעלם וטוב שכך. קנאים תמשיכו להתפוצץ.
כל אדם...
שביט | 18-06-2021 4:53
כל אדם והחולשות שלו
אתה טועה...
ב | 18-06-2021 2:03
אתה טועה לגמרי בסיפור. הגב' הנכבדה רצתה להזיק לינוו מגל, כיון שהתנגד לתוכנית הטלויזיה גב האומה, שבעלה היה אחד מכותביה. היא ומגל היו מיודדים בעבודה, והאוירה במקום העבודה היתה, שאומרים דברים, כמו שהוא אמר, בצחוק. והיא בצביעותה העלה זאת לרשתות החברתיות, שוב רק כדי להזיק. היא בעצמה כתבה דברים בוטים ברשתות על אבר מין של אחד הידוענים. כך שהגב' לא תמימה בכלל, להיפך היא מרושעת.
31
מאוד מסתבכת ושואלת...
תלמיד | 18-06-2021 0:18
מאוד מסתבכת ושואלת (וקובעת עובדות לא מאומתות) אבל כותבת שלא רוצה להעמיק וללמוד
קודם כל...
זלמי | 22-06-2021 14:48
קודם כל אני מוחה עך שימושך בשם המפורש, דבר שני בתנך המילה אלוהים מתארת גם גורמים בעלי השפעה (למשל שופטים ודיינים), או שהאדם מייחס להם השפעה (למשל אלילים), כשנאמר אלוהי מצרים הכוונה לדברים שהמצרים ייחסו להם השפעה ולא דברים שיש להם השפעה, אבל ביקורת מקרא מתפלספת לא באמת מאמינה במדרש אז למי אני מדבר
תשאל את...
ד ש | 18-06-2021 16:31
תשאל את הרב כי גשאני שואל תלמידי ישיבה שלמדו עשר שנים הם לא יודעים ..מה קרה לאלוהי מצרים הרי לא כתוב שיהוה הרגם. פתאום יהוה הפך לאל יחיד והרי אם הוא כצב התורה הוא לא התגאה ככ בלנצח אבן ועץ אז יש אלים אחרים לדברמ התורה רק יהוה היה יותר חזק. ומעניין למה נחרב המקדש זה בטוח לא בגלל שנאת חינם
32
ניכרים במילים חוסר...
דני | 18-06-2021 1:19
ניכרים במילים חוסר הבנה ואינטלגציה ביהדות ברמת הבסיס.. בהצלחה
33
קומיקאית????????? מטומטמת !!!!!...
חן גרז | 18-06-2021 2:06
קומיקאית????????? מטומטמת !!!!!
34
קשקשנית רודפת פרסום...
יודע צדיק נפש בהמתו | 18-06-2021 2:47
קשקשנית רודפת פרסום
לא יפה...
כרמל | 18-06-2021 4:54
לא יפה לדבר כך על בני אדם
35
זה מה שנשאר...
רבי יהודה הנשיא | 18-06-2021 4:33
זה מה שנשאר לנו מהתושבע
36
היסודות השל האמונה...
שאול | 18-06-2021 7:59
היסודות השל האמונה צריכים ברור מעמיק. אדם עמוק - מחפש ובודק, אדם עצל פשוט מחפש כת הדרך הקלה החוצה...
אוקיי תסביר...
ד ש | 18-06-2021 16:27
אוקיי תסביר חני בבקשה מה חיפשת בדקת ומצאת
37
שמישהו יתקן אותי...
סטודנט | 18-06-2021 11:21
שמישהו יתקן אותי אם פיספסתי: היא מאמינה בערכי הפוסטמודרנה, אין לה כח להעמיק ולברר, מניחה שערכי התורה לא רלוונטים בעקבות זה, והיא לא יודעת מה לעשות עם עצמה. לא נשמע לכם מדי אבל אולי לא הבנתי.
38
את וההתלבטיות שלך. למה את חושבת שאת מענינת
אהרון | 18-06-2021 12:31
את מתוסבכת ומבולבלת. את לא מענינת אף אחד. לדעתי את מלאה ברעל.
39
מאמר טוב כי...
ד ש | 18-06-2021 14:41
מאמר טוב כי הגיע הזמן שאנשים יכירו תופעה מתרחבת של אנשים שמאמינים באלוהים אבל לא מאמינים ברבנים ולא מאמינים שהתורה נכתבה עי אלוהים ולא חושבים שהתפילות טסות לכותל ועולות היישר לאלוהים. כמו כן מי בכלל יצר את תפילת שחרית שזה בכלל רובה המוחלט הוא קריאת פרשיות ומזמורים וזה קשקוש של תפילה..ערבית למשל קצרה ופחות משעממת. איזה רב לפני אלפיים שנה עשה ככה והופ זה הלכה ותורה מסיני. הדתות כולם הם מקור מספר אחת לריב ומדון בין עמים. האלוהים הוא אל אנוכי אכזר וצמא דם אבל בשטיפת המוח הוא איזה צדקת שהכול עושה מטוב ליבו וחסדו הגדול. הוא גם לא יצר רעב בכנען שיירדו למצריים ויחיו דורות שלמים חיי עבדות רק גדי שיגאל אותם לעיני כל ויקנה לעצמו שם הצדקת הלא אנוכי שהכל עושה מטוב ליבו וחסדו הגדול. ואל תשכחו להתפלל אחרמ בי. שימוש זה חשוב מאוד שיקרה עוד הס למחרת ותחרבנו שוב..וכמובן גם זה טס לכותל ומשם היישר לקבה שממתין בין 7-8 בבוקר לשמוע מיליון תפילות שתוכלו לחרבן שוב ומנחית מיד הוראה לתת מחר למויישה חירבון עסיסי
יש יהודים...
ירון | 20-06-2021 11:53
יש יהודים קראים
הכוונה היתה...
ד ש | 18-06-2021 16:25
הכוונה היתה לכל כוהני הדת. והרבנים לא יודעים שום דבר מלבד הבלים שכתובים באיזה ספר שרבנאחר כתב. איזה רב יעיז לקום ולומר שהוא לא חושב כמו איזה רב עתיק. הבנתך באלוהים היא אפס כי אצה עדיין מתייחס לקשקוש שהדת היהודית יותר טובה ללא הבנה שנצרות ואיסלאם גם קמו מרצון האלוהים. עכשיו בוא נבחן כמה אתה מאמין בדבר והיפוכו שהרי התורה בעיניך נכתבה עי אלוהים ואצה כל הזמן מתפלל ואלה שגם חוטאים מתפללים שיסלח להם וכו'. נתחיל בזה שהתפילה היא בכלל המצאת האדם שנחרב המקדש ואז פתאום תוקנו כל מיני תפילות..מעביר ראשון ראשון סולח על שני חטאיו הראשונים של האדם שבעצם הגיע בן 13 למצוות. כל השאר כמובן העונשים..יהוה לא יקח שוחד כלומר אם תעשה חטא וארבעים מצוות לא יסלח לך על החטא אלא יזכה אותך בארבעים מצוות ויענעש אותך על החטא שאם במקרה זה שריפה סקילה או תליה..טוב נו ככה כתוב. ובוא נמשיך מה לא מתאים לי וכנראה לך ולרבים אחרים הרוצים מדינת הלכה. אתה תהיה זה ששורף אנשים כולל משפחות שלמות עם יחדיהם בגלל שאב המשפחה ברך את יהוה או אתה רק רוצה לשלוח את זה שעדליק את הגפרור? מי שרוצה מדינת הלכה הוא רשע אכזר וצמא דם בדיוק כמו האלוהים שאתה לא מבין בו דבר וגם הרבנים שלך לא מבינים בו דבר. מי שלא מבין שאלוהים יעדיף חייל חוטא שאוחז בנשק על פני איזה צדיק שיושב ולומד בישיבה ולא מוכן לאחוז בנשק להגנת הארת גם לא מבין דבר...אבל איך? הרי כל גדולי הדור אומרים שהמבא יטמא להם את הנשמה. ועוד משהו העולם לא נברא בשבעה ימים והסיפור עצ ציבת נוח נמצא על חרס במסופטמיה שמתועד ליותר מאלף שנה לפני מתן תורה .אבל איך? הרי זה ננסר היישר מאלוהיל למשה רבנו
@יש מלא אנשים...
יויו | 18-06-2021 15:10
@יש מלא אנשים שמאמינים באלוהים ולא ברבנים ,מליארד נוצרים ומליארד וחצי מוסלמים . היו חכמים כמוך לאורך ההיסטוריה... ועם ישראל חי וקיים . לא מתאים לך לך .
40
ואוו מרתק. כלומר...
אני | 18-06-2021 18:02
ואוו מרתק. כלומר לא. כלומר איזה שעמום. עדיף כבר לצייר קומיקס
41
גישה מעניינת. לא...
מ.ס | 18-06-2021 18:16
גישה מעניינת. לא הבנתי את המתנגדים והמחרפים.כאדם דתי לא התפיסה שלי.מעריך את החשיפה שלך, לא פשוט ליכתוב כך.
42
את מי זה...
מטכלני"ק | 18-06-2021 18:21
את מי זה מעניין טומטומית
43
כתיבה כנה ונוקבת....
ש.ח | 18-06-2021 22:16
כתיבה כנה ונוקבת. כיוצא בשאלה ואתאיסט, אני מזהה פה פוטנציאל.
44
רחלי רוטנר שנים לא מסתדרת עם עצמה.
רות | 19-06-2021 7:21
שנים של טיפולים נפשיים לא עזרו לה. אין בי טיפת חמלה על המסכנה הזאת. כמות הרעל שיש בה רק תדרדר אותה לתחתית.
45
ראיתי את רחלי רוטנר דוחפת עגלה אדומה עם קוף.
יענקלה | 19-06-2021 10:15
היא נורמלית?
46
אני חרידי
בן זאב | 20-06-2021 1:12
אני חרדי, נכנסתי במקרה לאתר הזה, ידידי הסרוגים, אני מתבייש בשבילכם, אם היא מהוגי הדעות שלכם, אתם במצב קשה, אין לי מילה מגדירה יותר למאמר שלה חוץ מרדוד. ללא שום ידע מינימלי שכל ילד חרדי יודע.
כל מילה...
דוד | 28-02-2022 16:07
כל מילה בסלע
איפה פגשת...
דוד | 28-02-2022 16:06
איפה פגשת כאן חוסר ידע?
להיפך, כל...
מירי | 20-06-2021 15:13
להיפך, כל הכבוד לה שהיא חושפת את המחשבות שבעומק ליבה. החרדים אינן מתמודדים בכלל עם אלוקים ועם הדת. עוצמים עיניים חזק סוגרים אוזניים והולכים כמו כבשים אחרי הרועה. אם יום אחד יקרה משהו חריג מגדל הקלפים שלהם יתמוטט... לעומת זאת אלו שמנסים להבין ולהתמודד לא יפלו ככ מהר מכל משב רוח. בגלל זה החברה החרדית צריכה את הקהילה שהיא זאת שמחזיקה אותה ובלעדי הקבוצה הזאת הכל אצלם יתפרק...
47
זה מאוד פשוט...
מביך | 20-06-2021 13:24
זה מאוד פשוט דתייה או לא דתייה. למה יש אייטם על תסבוך של בחורה? מביך בשבילה שהיא מתפשטת ככה מילולית וחוושפתצאת התסביכים שלה. אין ספק מדינת ישראל הפכה להיות שוויץ אם אלו האייטמים של האתר
48
מכאן ממשיכים.....להעמיק
דניאל מלכא | 22-06-2021 17:32
יישר כח על ניסוח השיח הפנימי שלך, ומי שמחפש אמת - בסוף ימצא אותה, הצעתי מעומק הלב- בררי עם תלמידי חכמים כמו הרב אייל ורד, הרב ערן טמיר ועוד תלמידי חכמים בסגנון הזה(כי נראה לפי דברייך שהרקע הזה מתאים לך), ואם תתעקשי- אכן תצליחי, עלי והצליחי
49
רוטנר, אסכם לך...
איתיאל, כוכב השחר | 24-06-2021 5:57
רוטנר, אסכם לך במילים ספורות: את מזרוחניקית מצויה! תודה רבה!
50
אם באמת חשוב לך לכי ללמוד!
דוד היכיני | 24-06-2021 17:10
במאמרך ניכר חוסר ידע רב.
51
הרבי
נועם | 19-07-2021 16:52
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף סטטיק אלוהים
52
דתיים
נועם | 01-08-2021 5:54
דתיים לאיטליה
53
אין
נועם | 08-10-2021 8:21
אין כמו אלוהים
54
חילונים
נועם | 08-10-2021 8:22
חילונים לאיראן
55
חרדים
נועם | 08-10-2021 8:22
חרדים לסוריה
56
מטען
נועם | 08-10-2021 8:22
מטען
57
הליכוד
נועם | 08-10-2021 8:23
הליכוד
58
נח באשליות מנחמות
פרימט | 28-02-2022 20:28
בקיצור מבינה שהאמונה היא אינפנטילית וכולה אשליות מנחמות אבל למה להתבגר אם יש אחרים שיצעידו את העולם קדימה והדתיים ימשכו אחורה
59
הסיפור של רוב הדתל"שים, לא? אבל למה לילד?
עמי | 28-02-2022 22:20
למה להעביר את ההפרעה הזו הלאה לדור הבא? למה לא לחנך אותם מראש ש, מה לעשות, הכל בידיים שלכם ותפסיקו לחפש מישהו שיבוא לפתור לכם את הבעיות ולעשות סדר בעולם?
60
OCD ...
שלום עלינו | 01-03-2022 0:40
OCD
61
בודהה
נועם | 05-08-2022 10:11
בודהה
62
מנחם
נועם | 18-11-2022 11:52
מנחם בגין מנהיג היהודים
63
אריאל
נועם | 18-11-2022 11:52
אריאל שרון מנהיג היהודים
64
יוסי
נועם | 18-11-2022 11:54
יוסי שריד מנהיג היהודים
65
DMX
נועם | 19-11-2022 19:19
DMX
66
תימן
נועם | 12-12-2022 7:00
תימן = ג'יי זי
67
ראש
נועם | 12-12-2022 7:00
ראש פינה = רמי קליינשטיין
68
איראן
נועם | 12-12-2022 7:01
איראן = דודו אהרון