שיחותיו של גבי אשכנזי ישארו תחת צו איסור פרסום - סרוגים

שיחותיו של גבי אשכנזי ישארו תחת צו איסור פרסום

בית המשפט העליון דחה את עתירתם של ברוך קרא ותוכנית המקור לחשיפת הקלטת שיחות בין היועמ"ש וגבי אשכנזי במסגרת פרשת הרפז: "פרשת הרפז חשובה, זכות הציבור לדעתהּ מומשה"

author-image
שיחותיו של גבי אשכנזי ישארו תחת צו איסור פרסום
  Hadas Parush/Flash90

בפסק הדין שפורסם הערב (חמישי) הודיעו שופטי בית המשפט העליון כי עתירתם של העיתונאי ברוך קרא ותוכנית המקור לחשיפת הקלטות מסויימות של ח"כ גבי אשכנזי והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מפרשת הרפז הנמצאות תחת צו איסור פרסום תדחה.

בפסק הדין כתב השופט נועם סולברג: "בל נשכח שחשיפה עיתונאית היא שהביאה את פרשת הרפז לידיעת הציבור – וטוב שכך. אולם אין בהותרת צו איסור הפרסום על כנו משום פגיעה בחופש העיתונות, או בזכות הציבור לדעת, אלא מידה טובה של מתינות, ושמירה על מעמדה הנעלה של הזכות לפרטיות".

"הציבור סקרן, כָּמֵהַּ למידע, לבטח כשבאישי ציבור בכירים עסקינן. אל לנו להתפתות ולהרוות את צמאונם של הסקרנים, לפרסם חומרים רגישים מכל הבא ליד. שומה עלינו לקיים איזון אמיתי ושקול, לתת את הדעת על פגיעה אפשרית בפרטיות, או באינטרסים אחרים, מול העניין הציבורי שבפרסום החומר המבוקש. אין הצדקה לצמצם את צו איסור הפרסום על השיחות שהוקלטו בלשכת הרמטכ"ל, ולפרסם את השיחות שביקשו 'המקור'".

עוד באותו נושא

בעקבות דבריו • מתקפה על גבי אשכנזי: 'הונה במליונים'


33

סולברג סיים: "פרשת הרפז חשובה, זכות הציבור לדעתהּ מומשה; ענייננו כאן, בשולֶיה. ההגנה על הפרטיות במה שנוגע לתריסר שיחות הטלפון הנדונות, גוברת על זכות הציבור לדעת את תוכנן".

"שיחות הרמטכ"ל הן בגדר סודי-הסודות"

השופט דוד מינץ הוסיף: "כל אשר אדם אומר עלול להיגלות ביום מהימים ולהעמיד אותו בסכנת היחשפות. עם זאת, אין משמעות הדבר שפרטיותו של אדם הפקר. אדרבה, לשם כך קיימת מערכת איזונים הבאה למנוע גלישה של מידע שמקורו במתחם הפרטי אל עבר המרחב הציבורי הפרוץ".

השופט אלכס שטיין כתב: "שיחות הרמטכ"ל הן בגדר סודי-הסודות של מערכת הביטחון. סודיות זו אינה מגנה רק על התכנים הביטחוניים של השיחות, היא נועדה לאפשר לרמטכ"ל לבטא את עצמו בחופשיות כשדעתו נתונה כל-כולה לענייני צבא וביטחון ואיננה מוסחת כהוא זה על ידי החשש שמא ייכשל בלשונו, אשר עלול לגרום לו לברור את מילותיו בקפידה בכל משפט ומשפט שיוצא מפיו".

עוד באותו נושא

ברוך קרא: "אשכנזי מסתיר מהציבור מידע על עברו"


8

כזכור, פסק הדין מגיע בעקבות דיון שהתקיים בבית המשפט העליון בעניין הסרת צו איסור הפרסום מעל 16 שיחות שהוקלטו במהלך פרשיית הרפז, בה מעורבים הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, שכיום משובץ במקום הרביעי במפלגת כחול לבן, והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שבאותה עת היה פרקליט צבאי ראשי.

לטענת קרא ו'המקור', העניין הציבורי בפרסום 16 השיחות המבוקשות עצום. הנימוק העיקרי הוא שאשכנזי הצטרף לזירה הציבורית-פוליטית וכי הוא מייעד ואף מציג עצמו בפני ציבור הבוחרים כמועמד לתפקיד בכיר. בשל כך, למידע על אופן ההתנהלות המקצועית בלשכתו של אשכנזי עם גילוי דבר קיומו של מסמך הרפז, יש ערך ציבורי רב ועל כן מדובר במידע שלציבור זכות להכיר ולדעת לגבי אשכנזי.

מערכת 'המקור' וקרא עתרו בעבר לבית משפט השלום והמחוזי, ונדחו.

פרשת הרפז

כזכור, פרשת הרפז שהסעירה את המדינה ובשיאה הוכרזה כנסיון הפיכה צבאי של המטכ"ל נגד שר הבטחון, הסתיימה לפני כארבע שנים ללא כתבי אישום וללא חשד בפלילים נגד אף אחד מהמעורבים.

עוד באותו נושא

הקלטות אשכנזי נחשפות: הכלבים האלה מבינים רק כח


12

היועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, הורה על הרחבת חקירת הפרשה והעברתה למשטרת ישראל לאחר ששוכנע כי יש הצדקה למצות את החקירה הפלילית, נוכח חשדות לאיסוף מידע תוך ביצוע עבירות פליליות, "ולתוכנית כוללת" מצד לשכת הרמטכ"ל לאיסוף חומרים נגד שר הביטחון ואנשי לשכתו, במטרה לפגוע במי מהם, תוך שימוש באזרחים ועיתונאים, והכל לכאורה ממניעים פוליטיים, וכדי לסכל החלטות של הדרג המדיני, לרבות מינויו של גלנט לרמטכ"ל.

החקירה כללה פעולות מגוונות, שבוצעו בידי צוות רחב, לרבות הקשבה לכמעט 100 אלף שיחות, שהוקלטו במערכת ההקלטה האוטומטית בלשכת הרמטכ"ל. כן נגבו 138 הודעות של  המעורבים. בסיומו של דבר הורה היום היועץ המשפטי לסגור את תיקי החקירה נגד כל המעורבים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
בושה
יו יו, גם | 02-01-2020 20:49
בושה בושה, יום אחד צו איסור הפירסום יוסר- ועם ישראל ישים עפר על ראשו.
כל ילד יודע כי בג''ץ קבוצת גנגסטרים מנוולים
עידו 2 | 02-01-2020 23:20
צריך להקים מחדש את אצ''ל לטפל בשופטים
2
מאפייה....אין טיפת אמון במערכת משפטית רקובה
עופר | 02-01-2020 21:09
התנהלות שמזכירה מאפייה....בושה לאיפה הדרדרה מערכת המשפט שהיתה מופת...אין לי טיפת אמון כיום במערכת פשוט רקובה. חבל ומאוד מצער.
3
בדיחה, אם זה היה בענינו של ביבי אז זכות הציבור לדעת היתה גוברת... שפיטה בררנית
המפוכח | 02-01-2020 22:00
העם כבר הבין את הקונץ של מערכת המשפט... כשמדובר בסמול אז זה משהו אחד, וכשמדובר בימין זה משהו אחר....
4
מאפיה שיפוטית
בוזגלו | 02-01-2020 22:38
שופטים שמולנים רוצים לקחת שלטון בכוח
5
הגנת-פרטיות ב ר ר נ י ת
אמון -הציבור?? | 03-01-2020 10:43
על אחרים לא הגנו ככה
6
אשכנזי מושחת שמסתתר אחרי חבריו
ארז | 03-01-2020 13:32
התנהגותו הביריונית של אשכנזי וגם השחיתות שלו בפרשת שמן כדאי שיצאו לידיעת הציבור. די באיתרוג
7
התגובות מימין מטורפות
התמים | 04-01-2020 6:54
מאשימים את השמאל - כשבפועל מי שביקש את הסרת צו איסור הפירסום הם אנשי תקשורת, הלכאורה שמאלנית, וכאשר השופטים שפסקו בעניין הם שופטים שמרנים ואף ימניים. הגיע הזמן להפנים שבית המשפט פועל על פי שיקולים, חוקים וקודים שונים מאלה של שטופי המוח שבראשם מתרוצצות כל מיני קונספירציות חובקות עולם. מדובר בשיקולים הנוגעים לחופש הפעולה וחופש השיחה של רמטכל המשוחח עם הפרקליט הצבאי הראשי. רמטכל צריך לדעת ששיחות כאלה לא ייחשפו לציבור שצמא לרכילויות וחושד בכל ממלא תפקיד. כל פסיקה משפיעה על העתיד ובית המשפט חייב לשקול זאת בזהירות רבה. די להתלהמות. בית המשפט פירט טת שיקוליו. מספר ערכאות כבר דחו את הפנייה להסיר את איסור הפירסום ובית המשפט העליון אישר פסיקה זו באופן ענייני ומושכל. אגב, למה תוקפי בית המשפט לא תוקפים את ההחלטה שלא לקבל את העתירה לפסילת ביבי כמרכיב ממשלה לאחר הבחירות ?
איתן, לא הבנתי
התמים | 04-01-2020 21:18
הרי בית המשפט העליון לא פסק שביבי לא יכול לרוץ בראש הליכוד וכרגע גם לא קבע שהוא לא יכול להרכיב ממשלה. ורק לידיעתך : זה שקר גס שיש חוק המתיר לביבי להרכיב ממשלה למרות האישומים נגדו. ממש לא נכון, כמו רבות מטענותיו של ביבי. אין חוק המתייחס למצב כמו שנוצר עתה. החוק מתייחס להמשך כהונתו של ראש ממשלה מכהן שמוגש נגדו אישום. בחוק יש לקונה ( חסר ) מאחר ואינו מתייחס לשאלה האם ניתן להטיל על מי שיש נגדו כתב אישום - את הרכבת הממשלה החדשה. אלה שני מצבים שונים שהגיונם שונה : אם ראש ממשלה מכהן יפסיק לכהן בגלל כתב אישום - המערכת כולה נכנסת לטלטלה. אם מראש לא יינתן למי שיש נגדו כתב אישום להרכיב ממשלה - לא ייפגע תפקוד הממשלה. כאמור, הן מבחינת החוק והן מפני הגיונם של דברים - אלה שני מצבים לחלוטין שונים.
להתמים בהודעה 7
איתן | 04-01-2020 18:47
תוקפים את הפסיקה מחמישי, זה נורא מכמה סיבות: 1. באיזה זכות בית משפט מתערב מי יכול להיות ראש ממשלה כנגד לשון החוק? 2. נניח שיש זכות כזו לבית משפט מדוע חיות בחרה את השופטים הכי אקטיביסטים ורק שלישייה, האם זה נושא זניח ככה שהרכב שלושה מספיק או שחיות חששה שהפסיקה תהיה אחרת אם מדובר בהרכב גדול יותר? וביחס לזכות הציבור לדעת, אני מסכים שלא כל דבר צריך להתפרסם והגיוני שלא יפרסמו, אבל מרגיש כאילו ההגיום הזה מובא רק כשיש חשש שזה יפגע בצד אחד...
8
לעידו 2
התמים | 04-01-2020 6:59
לפחות לא קיללת. סתם הדבקת כינוי של מנוולים. בסוף עוד תהיה מנומס ממש. לעצם העניין : לא מנוולים ולא בטיח. פסיקה עניינית ומנומקת. אי אפשר שלא לאפשר לרמטכל לשוחח בחופשיות עם הפרקליט הצבאי הראשי. הפסיקה הזו מאוזנת ממש כמו הפסיקה שלא לפסול את נתניהו, לעת הזו, מהרכבת ממשלה לאחר הבחירות. לכל פסיקה יש שיקולים ענייניים משלה וכך יש לראותה, בין אם אתה מסכים איתה ובין אם אתה שולל אותה. זה הרעיון של בית משפט.
9
אשקנזי
פופר | 04-01-2020 19:09
לאמה בת אמישפט נותח חסינות לתיק של אשקנזי שאוה אשקנזי אדם מושחת ביגלל לאפיל את נהתניהו בושה,לבת מישפט שמשתף פעולה אים אנשים מושחתים טוב שאעם לא מאמין לשופטים הם באצמם מושחטים שופטים נימאסתם אל אעם אתם דואגים לפנסיה שאלחם לכבל 14 מיליון פנסיה גנבים אכסף אזה של אציבור גנבים אעם ישראל אל תאמינו במישטרה ולא בשופטים ולא בפרקליטות הם בעצמם מושחתים אעם ישראל לאפסיק לאשלם למדינה הם גונבים לאחם את אפנסיה
מקווה מאוד
התמים | 04-01-2020 21:21
שזו פארודיה בלבד ולא מישהו אמיתי שכך הוא כותב ומתנסח...רחמנות.
10
הציבור לא יוותר
יאיר המאיר | 15-05-2020 21:35
במוקדם או במאוחר הקלטות תחשפנה, בזכות לחץ ציבור הגון, בניגוד לקביעת השופטים.