78 שנה לפרהוד: הטבח הנשכח של יהדות עיראק - סרוגים

78 שנה לפרהוד: הטבח הנשכח של יהדות עיראק

אלה היו יומיים של חג השבועות של שנת 1941 בעיראק. ה'פרהוד' היה טבח אכזרי ביהודים שחזרו מהתפילה או בילו עם משפחותיהם, יומיים שסימנו את סופה של קהילה מפוארת, העתיקה ביותר מחוץ לארץ ישראל בת כ-2,600 שנה

author-image

היום 78 שנה ל'פרהוד', היומיים הנוראים שבהם יהודי עיראק נשחטו ברחובות, הוכו, נדקרו ונדרסו למוות, נשים נאנסו, איברי ילדים ומבוגרים נכרתו, אחרים הושלכו מגגות הבתים אל מותם, גופות רוטשו, במספר מקרים ילדים הושלכו לנהר או לבאר שליד ביתם, ספרי תורה חוללו ובתי כנסת ניזוקו, חנויות של יהודים סומנו באדום, נבזזו והוצתו, גם מהבתים שדדו רכוש, לפעמים שרפו, לעיתים הציפו במים.

אלה היו יומיים של חג השבועות של שנת 1941 בעיראק. ה'פרהוד' היה טבח אכזרי ביהודים שחזרו מהתפילה או בילו עם משפחותיהם, נקודת הרתיחה להתנכלויות ביהודי עיראק, חוקי גזע ופיטורים המוניים. אלה היו גם הימים שסימנו את סופה של קהילה מפוארת, העתיקה ביותר מחוץ לארץ ישראל בת כ-2,600 שנה. קהילה משכילה ומשגשגת, היו בה שרים וחברי פרלמנט, פקידי ממשל בתפקידי מפתח, סוחרים עשירים, כלכלנים, רואי חשבון, עורכי דין, אינטלקטואלים, מוזיקאים ואנשי רוח.

העדויות על הימים הארורים ההם מלמדות על הזוועות שהתרחשו שם, הזעקות ברחובות שנשטפו בדם יהודים, המון ערבי מוסת שחיפש ואיתר יהודים בבתים, בבתי הכנסת וברחובות ודקר אותם בפגיונות, שוטרים וחיילים שהצטרפו לפורעים וירו בנשק חם, נשים בהיריון שבטנן נחתכה, גפיים שנתלשו כדי לגנוב את צמידי הזהב ובסוף, קבר אחים ענק שבו נערמו גופות היהודים.

ה'פרהוד' התרחש בשנים של תעמולה פרו-נאצית מתמשכת בעיראק, אחד מהאנשים שהובילו והזינו את ההסתה היומיומית היה המופתי אמין אל-חוסייני, חברם של היטלר ואייכמן, שברח מישראל ואז מלבנון (מחופש לאישה) והגיע לעיראק בשנת 1939 שם התקבל בחום וביסס את מעמדו.

הוא קיבל מאות אלפי דולרים מבית הנבחרים העיראקי מתוך "דאגה לעניין הפלסטיני", כסף שסייע לו להתחבר היטב לפקידי ממשל עיראקים, בכירים בצבא ובמשטרה ואינטלקטואלים. באותם שנים אל-חוסייני הידק את קשריו עם בכירים בממשל הנאצי בגרמניה ועם השגריר הגרמני בעיראק (פריץ גרובה) ואף קיבל מענקים של מאות אלפי מארקים מהנאצים.

במכתב ששלח אל חוסייני להיטלר בתחילת שנת 1941 הוא הדגיש את האהדה וההערצה שהעם הערבי רוחש להיטלר ולעם הגרמני. הוא עסק כל העת בהסתה מתמשכת ואלימה נגד היהודים, דאג להציג את גרמניה הנאצית כ"מגינת העולם המוסלמי" ואת היהודים כ"אויבים מסוכנים". שיתוף הפעולה עם הנאצים הביא גם להפצת תעמולה אנטישמית בערבית ברחבי עיראק, ברדיו הציבורי, בעיתונים, בכרזות ובהפגנות, מסרים הופצו גם בפרלמנט העיראקי ובמסגדים החלו להטיף נגד האויב היהודי. כל זה במקביל לחוקי הגזע נגד היהודים, פיטורים המוניים מתפקידים ציבוריים, אפליה והתנכלויות ברחובות.

לפי הנתונים הרשמיים במדינת ישראל, נרצחו בפרעות 179 יהודים, מעל 2,000 נפצעו, מעל 200 ילדים שהפכו יתומים ורכוש של כ-50,000 יהודים נבזז. לנתון של 179 הנרצחים בד"כ מוצמדת המילה "לפחות" כי אף אחד לא בדק לעומק כמה נרצחו בפרעות (הנתונים שמדינת ישראל אימצה מתבססים ברובם על ועדת החקירה העיראקית). למעשה, אפילו ב"יד ושם" שמפרסמים את השמות במאגר השמות שלהם, מודים שלא חקרו מעולם את הנושא.

"יש גם חצאי שמות", אמר לי פעם נציג המוזיאון המפואר שלנו, "לא חקרנו" מודים נציגים אחרים. לפי היסטוריונים אחרים ישנה הערכה של מאות נרצחים (למשל ההיסטוריון אלי כדורי שהעריך שמדובר בכ-600 נרצחים), ע"פ עדויות ממוסמכות מדובר בכ-1,000 נרצחים.

את הטור הזה אני כותבת כל שנה בתחושה קשה, כל שנה עם תוספת של עובדות חדשות, כי את ה'פרהוד' אני ממשיכה לחקור כמעט מדי יום. אני נתקלת לעיתים קרובות בתגובות מופתעות, הסיפור שלא מוכר ולא מסופר, ההיסטוריה שלא נחקרת. אמשיך לספר, לחקור ולדרוש שהאמת תצא לאור, שההיסטוריה של העם שלנו והסיפור היהודי יהיו שלמים.

=======

יערה זרד היא עיתונאית, מגישה תכנית ברדיו 'גלי ישראל' וחוקרת את הפרהוד

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
כל הכבוד
אליהו | 02-06-2019 20:46
כל הכבוד לך! חזקי ואימצי!!!
2
פקופורציה
צוקרמן | 02-06-2019 22:17
הטבח לא נשכח ולא נעליים. נטוע היטב בזכרון הקולקטיבי של יהודי עיראק ולא רק. צריך לשים דברים בפרופורציה. כל הנרצחים בפרהוד היו נכנסים לקרון רכבת אחד לטרבלינקה ועוד היה נשאר מקום גם לכמה אשכנזים מסריחים
אתה חלאה. היית חייב לשרבב "אשכנזים מסריחים?
אורי | 03-06-2019 12:26
אתה הסירחון!!
3
עירקי
ישי | 02-06-2019 22:30
אבא שלי היה מספר על יד ,
4
הפרהוד
אלי | 02-06-2019 22:43
אני ממש מתפלא שהעניין לא תועד עי קהילת עירקי. אולי יש עדיין אנשים מהקהילה שחיים בארץ או במקומות אחרים. רק איתו האנשים וחקירה ועוד.
5
חקר הפרהוד
ד"ר גילה חנונה | 03-06-2019 7:53
תבורכי בעשייתך!
6
פרהוד
אושרת | 04-06-2019 5:30
אמנם נולדתי אחרי הפרהוד בירק בסוף שנות הארבעים במאה הקודמת אך בבית תמיד דברו על הזוועות שנעשו ביהודי עיראק ביומיים אלה בחג השבועות בשנת 1941.סיפרו לי שבעלה של דודתי ביקר אצל חברו ומשפחתו בחג ונקלע למהומות והתחבא באיזה מקום בבית כשנכנסו המון ורצחו את המשפחה כשהיתה הפוגה יצא והתכוון לברוח אך שמע המון מתכונים לכנס ולבזוז הוא מיהר לשכב יחד עם ההרוגים ולמרוח את בגדיו וגופו בדמם של הנרצחים וכך חשבו שהוא מת. בזזו ויצאו. הוא ניצל אך הטראומה ליוותה אותו כל חייו.
7
הפרהוד
מור | 04-06-2019 5:31
הוריי ילידי עיראק, וסיפרו לנו לא מעט על הפרהוד ועל הימים הנוראיים האלה והפחד שאחז בהם. חבל באמת שהסיפור הקשה של יהודי עיראק לא מסופר ואינו ידוע כמעט. קהילה משכילה מאוד ומעוררת גאווה.
8
הטבח ביהודי עיראק
רונית דוד | 04-06-2019 7:16
הסיפור מוכר לי מהמשפחה שלי. עד לא מזמן רבים התכחשו לזה, לא ידעו, לא שמעו. עברנו תחקירים של הרשות לזכויות השואה כדי להוכיח שזה אכן קרה.
9
ומה עם 78 שנה לפוגרום יאשי?
אברהם ינקו | 04-06-2019 9:05
חודש לאחר הפרהוד בג' עד ה' תמוז תשא נרצחו מעל 10000 יהודים תושבי העיר יאשי שבצפון רומניה בפוגרום מתוזמר עי השלטון הפשיסטי. חלק נורו בתחנת המשטרה, חלק נרצחו ברחובות וחלק הועמסו על רכבות משא והוסעו מאות קמ ללא סיבה רק על מנת שימותו בייסורים נוראים בצמא ובחנק. חבל שליוצאי רומניה אין יחצ באף מקום והם עסוקים רק בחלוקת כיבודים חסרי משמעות אחד לשני. מציע לבקר בקברי האחים של הקדושים ביאשי, טירגו פרומוס ופודול אילואיי.
10
מספר גדול יותר מ179
אלון | 04-06-2019 16:33
דוד שלי הרב שמעון חבה שהיה בתקופת הפרהוד בעירק סיפר שמדובר ב400יהודים שנרצחוביומימם אלו.ועוד סיפורי זוועה שבוצעו הערבים ביהודים.
11
כל הכבוד על החשיםה
דרור | 04-06-2019 17:41
גורבה הציר הנאצי בעירק יחד עם המופתי טרגנו גם את המרד נגד הבריטים שלמזלנו נכשל דבר נוסף המןפתי שתמיד היה הרוח החייה בטבח היהודים תמיד ראה את עצמו מנהיג פאן ערבי ולא מנהיג הפלבטני בלבד המופתי כל הזמן הדגיש שיש זהות ערכית בינו ובין היטלר בעניין הערבי ולכן נתן את הדם אבו עלי להיטלר